Friday, August 20, 2010

Pantang Larang Perkahwinan Masyarakat Cina





Sebelum tiba hari perkahwinan sekiranya terdapat kematian di kalangan ahli keluarga bakal pengantin, perkahwinan itu mesti ditangguhkan pada tahun hadapan ataupun selama seratus hari.Adalah tidak manis mengadakan perkahwinan sewaktu orang lain sedang berkabung kesedihan. Pada hari perkahwinan tersebut pengantin perempuan dan lelaki dihias indah.

Masyarakat cina pada masa dahulu memakai pakaian pengantin yang diperbuat daripada kain sutera dan disulam benang emas.Kemudian setiap pakaian dihias dengan pelbagai aksesori. Baju pengantin sebaik-baiknya berwarna putih,merah atau kuning.Warna hitam,biru dan kelabu adalah dilarang kerana dipercayai warna-warna tersebut melambangkan kematian dan kesedihan.

6 comments:

  1. cantiknya blog kamu,penerangan pun jelas.^^

    ReplyDelete
  2. banyak patang larangnya.. memang betul pula apabila kahwin, benda-benda yang melambangkan kesedihan amat tidak digalakkan sebab ia akan membawa maksud kepada perkara yang tidak baik akan berlaku..

    ReplyDelete
  3. Kebanyakkan pantang larang tidak diikuti oleh masyarakat kini.Masyarakat kini yang tidak percaya tentang patang larang dan meraka juga terus memakai pakaian berwarna hitam, biru dan kelabu menghadiri perkahwinan saudara atau kawannya.

    ReplyDelete
  4. Pantang larang perkahwinan cina masih diamalkan oleh sebahagian masyarakat cina walaupun mereka mengadakan masjlis perkahwinan yang moden.

    ReplyDelete
  5. pantang larang mesti dipatuhi agar perkahwinan lebih baik :)

    ReplyDelete
  6. gambar yg kamu letak itu ialah gambar yg berkaitan dgn kematian....-,-"tak sesuai pun.....perkataan itu bermaksud kematian....

    ReplyDelete

Flickr