Friday, August 20, 2010

Persiapan Selepas Hari Perkahwinan





Bagi masyarakat cina , perkara yang perlu dilakukan selepas hari perkahwinan ialah pengantin lelaki akan memberikan anak babi panggang kepada keluarga pengantin perempuan untuk diagihkan kepada anak saudara yang lain.

Seorang wanita yang sah menjadi isteri harus mematuhi beberapa peraturan. Isteri terikat dengan keluarga suami. Oleh hal yang demikian, peraturan yang dikenakan perlu dipatuhi. Antara peraturannya, isteri tidak boleh keluar dari rumah mahupun untuk menziarahi keluarga selagi tidak mendapat keizinan suami. Selain itu, isteri juga perlu melayan suami dengan menjaga makan minum dan sebagainya dengan baik.

6 comments:

  1. Peraturan yang dikenakan oleh seorang isteri pada dahulu telah menyebabkan golongan wanita kehilangan kebebasan berbanding dengan masa kini golongan wanita yang telah berumah tangga masih mempunyai kebebasan keluar masuk dari rumah.

    ReplyDelete
  2. adakah pengantin lelaki diwajibkan menghantar anak babi panggang kepada pengantin perempuan?

    ReplyDelete
  3. saya rasa sekarang lebih baik lagi
    karena lelaki dan perempuan sama sahaja
    :)

    ReplyDelete
  4. seorang isteri yang baik akan sentiasa menjaga keperluan suaminya dan menjaga nama baik keluarga.

    ReplyDelete
  5. sememangnya seorang isteri perlu mematuhi segala perintah seorang suami dan juga menghormati keluarga mentua. ia agak sama dengan suruhan agama islam.

    ReplyDelete
  6. Perkahwinan cina pada zaman dahulu memang tidak adil untuk kaum wanita yang terpaksa terikat oleh keluarga suami.

    ReplyDelete

Flickr