Friday, August 20, 2010

Perubahan Adat Merentasi Zaman





Bentuk perkahwinan dahulu bersifat eksplisit yang memerlukan ibu bapa mereka menentukan pasangan hidup masing-masing.Tukang risik menjadi penghubung merapatkan jurang keluarga kedua belah pihak.Tetapi sekarang mereka bebas memilih pasangan hidup yang mereka cintai.


Status perkahwinan menurut Maharaja dinasti lampau boleh memiliki beribu-ribu gundik,tetapi sekarang kerajaan menetapkan hanya seorang atau dua isteri sahaja bagi setiap perkahwinan.


Dahulunya tanda hadiah berupa barang kemas dan makanan diberikan kepada pihak perempuan berdasarkan kekayaan pihak lelaki,manakala sekarang hanya cincin diberikan.


Manusia sudah mencipta pelbagai rekaan baju pengantin yang kreatif berbanding zaman dahulu, rekaan tradisional sahaja.

5 comments:

  1. saya lebih suka perkahwinan masa kini yang bebas memiliki pasangan sendiri yang dicintai manakala perkahwinan dahulu yang ditentukan oleh ibu bapa akan menyebabkan pasangan tidak tahu siapa suami atau isteri yang akan hidup bersama dengan mereka.

    ReplyDelete
  2. baju pengantin pada masa kini yang berbagai warna lebih cantik daripada baju pengantin zaman dahulu hanya berwarna merah.

    ReplyDelete
  3. perbezaan adat perkahwinan zaman sekarang menunjukkan budaya dapat diubah melalui peredaran zaman dan ada sestengah perkara yang masih dikekalkan.

    ReplyDelete
  4. baju masa kini lebih cantek dan lebih memberi kesan bahagia bagi kedua mempelai :)
    perpaduan warna yg beraneka ragam

    ReplyDelete
  5. sekarang setiap orang memilih hak memilih pasangannya sendiri
    saya rasa lebih berkesan daripada dijodohkan

    ReplyDelete

Flickr